Eerste 2 weken Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dirk Heijkoop - WaarBenJij.nu Eerste 2 weken Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dirk Heijkoop - WaarBenJij.nu

Eerste 2 weken Thailand!

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

14 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Beste vrienden, familie,

Ik heb dan toch op aanraden van meerdere vrienden een blog gemaakt om het thuisfront toch nog een kijkje te geven met wat ik allemaal mee maak! Deze is vrij uitgebreid aangezien ik 13uur in een bus heb gezeten, wen er maar niet aan ;-)

Maandag 3 Februari begon om 06:00 dan echt het avontuur! Ewoud haalde me op om me naar Amsterdam te brengen. We waren rond 07:45 op Schiphol en wilde in de auto bij de vertrekhal rustig het ontbijtje (wat ewoud ook nog is voor mij had gekocht) naar binnen werken. Jammergenoeg kwam er al vrij vlot een proactieve ambtenaar (ja ze bestaan) die dreigde een bon uit te schrijven waardoor ik maar snel uitgestapt ben...

Na een kort afscheid begon het avontuur in mijn eentje dan toch echt! Ondanks dat ik me op dat moment best wel relaxed voelde omdat ik goed voorbereid ben, komt er toch wel een momentje van dit is spannend! Het onbekende in!

Nou ik op tijd op schiphol was, zou er weinig meer mis kunnen gaan, zou je zeggen... Ik was ruim op tijd bij de gate gaan zitten met een lekker vakantie muziekje in m'n oren totdat iedereen om mijn verontwaardigd om zich heen keek. Op dat moment toch maar even mijn oortjes uitgedaan en tot mijn verbazing hoor ik dat mijn vlucht door onbekende redenen geannuleerd is (achteraf bleek er een noodlanding te zijn geweest ivm rook in de cabine, zie nu.nl)! Nou op dat moment dacht ik wel van PIEPPPP, heb ik weer!!! Maargoed, gelijk maar even verdere informatie opgevraagd bij de eerste beste KLM werkgever. Daar bleek een lotgenoot te staan, die ook voor de eerste keer alleen ging backpacken. Ondanks dat ik uiteindelijk 7uur vertraging had, was het wel tof om gelijk iemand tegen te komen die in hetzelfde schuitje zit!

Na een prima vlucht (ondanks weinig slaap), aangekomen in Bangkok hebben Shane en ik de taxi gedeeld met nog een andere kerel naar Khoa San Road (backpacker/feestwijk van Bangkok). Vervolgens heeft Shane hetzelfde hostel (Green House) gepakt als welke ik voor de eerste twee nachten had geboekt.

Omdat ik om 10:00 lokale tijd aan kwam in Bangkok en ik een jetlag zoveel mogelijk wilde voorkomen, zou ik de dag doorhalen om 's avonds op tijd te gaan slapen... Nou het is anders gelopen haha, nadat we onze backpacks in het hostel hadden gedropt, zijn we na een ontbijtje maar rond 13:00 een biertje gaan drinken op koh san road. Daarna beetje rondgelopen, 's middags een kort powernapje gedaan en vervolgens ongepland kei hard de eerste nacht in bangkok gefeest tot in de late uurtjes...

Het opstaan de dag erop viel tegen haha, maar ik had de 3uur durende fietstour van Bangkok op de planning staan! Aangezien Shane ook mee wilde, hebben we samen de taxi gepakt. Doordat het verkeer helemaal vastzat, hebben we ruim een uur in de taxi gezeten voor +/- 8km en waren we bijna te laat! Zal ongetwijfeld gedeeltelijk door de demonstraties zijn onstaan. Maargoed, ik ben ontzettend blij deze tour te hebben gedaan, je ziet echte en andere kant van het toeristische Bangkok! Van Chinatown tot smalle straatjes. Ook zijn we op een markt terecht gekomen waar ze (ik ben de naam kwijt) een soort drugs verkopen waar blijkbaar iets van amfetamine inzitten waar vooral Thaise mannen verslaafd aan zijn en je zwarte rotte tanden van krijgt. Schijnt een groot probleem te zijn hier! Ook wel grappig, terwijl een thai zijn appels probeert te verkopen, wordt een nog geen halve meter verder de voetnagels van oma geknipt, lekker hygiënisch ;-) Ja, dit heb ik vastgelegd op de gopro haha?

Al goed, bij terugkomst in de namiddag die dag in ons hostel zijn Shane en ik twee toffe Rotterdammers tegengekomen (Thijs en Finn). Ondanks dat dit de avond had moeten worden om uit te rusten, is dat er uiteraard niet van gekomen! Wederom party hardy en veel lol gehad! Vooral onze Rotterdamse vrienden hadden hem goed hangen ;-) Ook leuk details, sta je in een dikke club, kom je toevallig iemand tegen die op 5km van je ouders woont!

Na behoorlijk brak te zijn opgestaan, heb ik een Thais ontbijtje naar binnen geschoven, het waren twee gebakken eieren met een soort van pasta saus en boord. Nou denk je misschien van bahhh, maar het was eigenlijk best wel goed te hebben! Vervolgens weer met Shane door de stad gelopen, beetje gehangen bij het aangrenzende park van de grand palace, even slippers/zonnenbrilletje gehaald en een uber lekker Mai Tai cocktailtje naar binnen gewerkt om de hoek van mijn hostel. Later kwam we de twee relaxte Rotterdammers van die avond ervoor tegen! Wel grappig, Shane en ik hadden die middag via een tourist office one way tickets gekocht voor een dagje Ayatthuya (+60km ten noorden van Bangkok) en die rotterdammers bleken dezelfde plannen te hebben! Na kort hierover te hebben gesproken hadden we met zn vieren bedacht dat het wel tof was om dan meteen een nachtje in Ayattuya te verblijven om ook even de hectiek en chaos van Bangkok te ontvluchten (slapen hebben we immers maar weinig gedaan).

Al goed, op 7 Februari was ik om 06:30 opgestaan om rond 07:00 opgepikt te worden. Na anderhalf uur dikke lol in het busje met de sarcasten Thijs en Finn waren we met een tussenstop van 45min in Ayatthuya aangekomen, dachten we.... De chauffeur zei dat we nog10min moesten lopen. Nou als we waren gaan lopen hadden gedaan waren we er vandaag nog niet geweest haha, gelukkig maar snel een tuktuk gepakt en weer een lesje rijker dat je de Thaise Tuktuk, busjeschauffeurs niet moet vertrouwen! In Ayatthuya een prima hostel gevonden met airco en kamer gedeeld met Shane. Fietsje gehuurd en door het super chaotische verkeer gefietst! We waren bij verschillende tempels beland, een "floating market" gezien wat geen floating market was en ook nog olifanten die helemaal niet goed verzorgd werden. Door de hitte hebben we die dag weinig meer gedaan, alleen ben ik nog genadeloos met een potje Yatzee afgemaakt. Er valt weinig meer te zien in Ayatthuya maar een rustdagje was welkom! Die avond ben ik lekker op tijd gaan slapen...

Na het klokje rond te hebben geslapen was ik weer top fit! Na het opstaan gelijk maar de busstation opgezocht met een tuktuk om naar Bangkok te komen. Gelukkig konden we al binnen 15min eerstvolgend busje pakken! Koste maar 60 baht p.p. (!) wat omgerekend maar €1,50 is en dat terwijl de heenweg 250baht kostte. Al goed, onderweg naar Bangkok het eerste dodelijke verkeers ongeluk gezien hier in thailand, een subaru impreza die helemaal om een lantaarnpaal gevouwen was en een dode thai lag ernaast met politie eromheen. Zet je toch weer even aan het denken. Maargoed, die dag een prima hostel gevonden en mijn kamer weer gedeeld met Shane. Omdat we vrij laat in bangkok waren, konden we weinig meer doen. Omdat dit voor ons allen de laatste avond met zn vieren was, (de dag erna zouden we ons allemaal opsplitsen) zijn we toch nog even Khoa San Road opgelopen! Stiekem toch weer best laat geworden...

9 Februari was de dag dat ik er eigenlijk pas echt alleen voorstond deze dag. De rotterdammers gingen naar Koh Samed en Shane ging naar het zuiden. Het klinkt misschien gek maar ik vond het heerlijk om even een dagje alleen te zijn, even rust in het koppie ;-) Daarnaast kwam ik smiddags tijdens mn loopje naar de 7/11 (supermarkt) weer mensen tegen die ik die avond ervoor had ontmoet, waar ik nog een tijdje ben blijven hangen. Ik sliep die nacht in het Nappark hostel (dikke aanrader!). Na een tijdje te hebben geskyped, ben ik even buiten in de "chill" ruimte gaan hangen. Al snel aan de praat geraakt met een aantal Zwitserse en later ook Israelier, Engelse en Argentijn.... Voordat ik het wist was het al 02:00 :|. Was weer lekker getimed van mezelf haha! Kent iemand koh kong bij sihanoukville in Cambodja? Volgens die Israelier moet ik daar zeker heen maar ben het nog nergens eerder tegengekomen... Tips zijn welkom!

10 Februari was ik om 09:30 opgestaan omdat ik die dag Elbert em Josytta zou ontmoeten op het vliegveld om samen naar Hua Hin te rijden. (+/- 200km zuiden van Bangkok) Ze hadden mij immers uitgenodigd om bij hun enkele dagen door te brengen in hun gehuurde villa. Na een gezellig ritje van 3uur rijden (onderweg weer een dode gezien, een fietser die op de snelweg was aangereden, geen prettig gezicht), kwamen we er met de navigatie niet helemaal uit om de locatie te vinden. Na een boel thaise mensen de weg te hebben gevraagd, kwamen we erachter dat "the lees" niet de familienaam was van de eigenaar maar het vakantiehuis projectnaam! De villa was super mooi en ik had na een week een super chill matras! Omdat we pas laat in de middag waren aangekomen, ben ik even op de scooter gesprongen die gehuurd werd om nog wat snacks, eieren en biertje te halen.vNa nog even gezwommen te hebben, lekker gaan slapen want ik nog de nachtrust goed gebruiken!

11 februari heb ik lekker uitgeslapen. Vervolgens snel opgestaan en boodschappen met elbert en josytta gedaan in market villa in hua hin. Daarna de hele middag op pad geweest met de scooter en heerlijk over het strand/door het water gelopen. Ook nog kiteboarders gezien/gesproken, volgens hem zou ik het in Vietnam moeten proberen als het mij tof lijkt, nou wie weet ;-) Verder nog de haven gezien, waterijsje gehaald en vooral genoten van het mooie weer! Toen terug gegaan naar de villa en tevens mijn snelheidsrecord bereikt op de scooter (pa en ma, dit even niet lezen :p 100km/h). Die dag verder nog gezellig een kaartje gelegd met Josytta en Elbert en genoten van de ondergaande zon. Ondanks dat we die avond door miscommuncatie een geïmproviseerde avondmaaltijd hadden, ben ik erachter gekomen dat een gekookte maïskolf met boter en zout een dikke aanrader is! Die avond afgesloten met een aantal foto's en video's die tijdens de reis door Elbert en Josytta zijn gemaakt, helemaal top om mezelf lekker te maken voor vietnam en cambodja haha.

Op 12 Feb ben ik om 08:30 opgestaan, met de wetenschap dat ik vannacht nog 12uur zou doorbrengen in de bus omdat ik om 18:00 de bus wilde hebben naar chiang mai. Lekker opgestaan met een bakje yoghurt met muesli in het zonnetje, samen met elbert en josytta. Na het ontbijt nog allerlei tips en spullen te leen gekregen! Super fijn! Hopelijk hoef ik het niet allemaal te gebruiken, vooral niet de snake bite set maar wel rete handig als het noodlot toeslaat! Vervolgens kwam er even een tropische bui voorbij razen waardoor ik mooi tijd had om mijn backpack te reorganiseren!Toen de regen bleek te stoppen met regen ben ik (dankzij tip elbert) met poncho het dorp hua hin ingegaan om mijn buskaart voor vanavond te halen. Ik schrijf gelukkig met poncho want anders was ik nu hondsverkouden geweest :-) na in een rij te hebben gestaan bij het busstation, bleek de bus van 18:00 helaas al volgeboekt te zijn. Gelukkig was er nog ruimte in de bus van 17:00! Daarna nog de scooter getankt en een paar boodschappen gehaald.

Na een reis van 13uur in een bus met een vriezende airco (gelukkig had ik mijn trui mee de bus in genomen) was ik om 05:00 aangekomen op 13 Februari. Aangezien ik niets gepland had, ben ik maar eerst naar de mac donalds gegaan (voor wifi en koffie!). Was wel even balen, de eerste 3 hostels die hoog geranked worden op internet waren volledig volgeboekt. Omdat ik geen zin meer had om te zoeken heb ik de eerste beste backpacker aangesproken en ben ik beland in het SK hostel in Chiang Mai. Best prima maar geen toppertje, wel een zwembad!

Die ochtend nog ben ik een italiaans vrouwtje tegengekomen waar ik uiteindelijk de hele dag tempels in chiang mai mee heb bezocht. Daarna heb ik toch maar even een powernapje gedaan van een uur, kon niet meer om de vermoeidheid van de bus heen haha. Gisterenavond afgesloten met een lekker biertje in de hotel lobby met de italiaanse en twee chilenen!

Overigens zijn vanmorgen Thijs en Finn in Chang Mai aangekomen dus dat beloofd weer een gezellige boel te worden! Ook omdat ze hier in het centrum allemaal feesttenten aan het opzetten zijn voor valentijnsdag...

Al goed, ik heb in mijn eerste (bijna) twee weken ontzettend veel mensen ontmoet en stiekem toch best wel heel veel gefeest! Het feesten zal voor de komende tijd wat minder worden, ik ga morgen naar het national elephant park om een dag met olifanten op pad te gaan. Daarna verwacht ik naar Pai en Chang Rai (trekkingtocht van 3 dagen) te gaan om vervolgens door te reizen met de slowboat naar Laos :-)

Valt me trouwens nu helemaal op dat hier in Thailand zo'n relaxte backpackers sfeer hangt waardoor je zoveel mensen ontmoet! Ik ben benieuwd hoe ik eind Mei hierover denk maar vooralsnog ben ik zoooooo blij dat ik dit avontuur ben aangegaan! Het grappige is ook dat je hier echt niet verder kijkt dan een of twee dagen vooruit omdat plannen er zijn om gewijzigd te worden, heerlijk!

Ik ga weer verder met het relaxte leven, iedereen succes daar in Nederland en tot spreeks!

  • 14 Februari 2014 - 11:52

    Wendy:

    Heey Dirk ben vandaag vrij dus had even tijd om je lange verslagje te lezen. Je bent een echt feestbeest haha. Maar al super leuke dingen gedaan en mensen ontmoet las ik. Veel plezier nog daar. Gr Wendy

  • 14 Februari 2014 - 12:17

    Tom:

    Klinkt gaaf Dirk en je doet je naam eer aan! lullen als Brugman, da kende gij verrekes goed:p succes en veel plezier met de reis. en niet stiekem naar Pattaya hea:p groeteeee

  • 14 Februari 2014 - 12:55

    Jeroen:

    Leuk verslag om te lezen en goed om te horen dat je het goed naar je zin hebt :D
    Ik vermoed op de een of andere manier dat je al mensen hebt leren mexxen :p

  • 14 Februari 2014 - 13:37

    Marcosz:

    Maestro! Echt super gaaf te lezen! Mooi om te zien hoe snel je mensen al hebt ontmoet. Haha en tja er kan maar 1 feestbeest zijn ;). Blijf vooral schrijven, ben erg benieuwd! Aangezien hier in het koude kikkerlandje weinig te beleven valt ;).

  • 14 Februari 2014 - 23:53

    Tom Van Meurs:

    Ouwe backpacker, super leuk om je verhaal te lezen! :D En mooi om te lezen dat je volop geniet! Pas maar op dat het reizen niet te verslavend wordt! ;) Koh Kong is zeker een aanrader! Heel rustig en chill dorpje en vanuit daar organiseren ze super vette jungletracks. Veel ongerepte natuur en lekker met machettes rondkappen om je paden te creëren, zeker doen!

    Have fun and take care! X


  • 16 Februari 2014 - 11:17

    Myrna:

    Hey Dirk,

    Wat tof om je verslag te lezen en wat heb je al veel gezien en gedaan in de eerste twee weken! En ook gave dingen op de planning! Have fun en geniet! Ik houd de site in de gaten :)

Tags: Thailand

Dirk

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 3183

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Backpacken Azie

Landen bezocht: